سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یار مهربان
اداره آموزش وپرورش جرقویه علیا 
قالب وبلاگ

 

مدیریت فرایند مدار در مدرسه

مولف:دکتر حیدر تورانی

ناشر:موسسه فرهنگی منادی تربیت

چاپ اول : 1393

این کتاب در 9 فصل و 275 صفحه با محوریت مدرسه تدوین شده است این کتاب ضمن بیان مبانی نظری آموزش و پرورش کیفی جامع به مدیریت فرآیند مدار و ارتقای مستمر کیفیت در مدرسه پرداخته است و مدریت کیفیت جامع ( TQM  ) در مدرسه و عوامل و زمینه های اجرایی آن را تشریح نموده است.

نگارنده در پایان کتاب 14 اصل را به عنوان اصول بهبود کیفیت مدرسه را به طور اجمال توضیح می دهد از جمله اصولی که به توضیح آن پرداخته شده است عبارتند از: کنا ر گذاشتن روش های کهنه و کار آمد ،دور اندیشی، تمر کز بر دانش آموزان به عنوان گیر نده اصلی خد مات مدرسه، مثبت اند یشی و عدم پیش داوری نا بجا و محور قرار دادن بر نامه ریزی استرا تژیک در مدرسه به مثابه بستر تغییر می باشد.

در بخش هایی از این کتاب آمده است:

 

واقعیات امروز جامعه را به وسیله ی مفروضات دیروز نمی توان فهمید درک واقعیات امروز مستلزم بازنگری و تجدید نظر در روش ها و بر نامه های گذشته است باید روش های منسوخ را کنار گذاشته و نظریه ای روشن از وضعیت امروز را جایگزین آنها کنیم ما اکنون در حال استفاده از روش های کهنه و سنتی با رویکرد درو نداد مدار برای آماده کردن کو دکان جهت زندگی در هزاره سوم هستیم مدارس ما نیازمند مدیران اثر بخش هستند مدیرانی که فرآیند مدار و آینده گرا بوده ، دید گاههای آینده را بررسی کرده و جهت هایی برای تغییر پیشنهاد کنند . پذیرای ایده ها و تجر بیات جدید با شند و بتوانند برای دانش آموزان امید ، نشاط و خوش بینی فراهم کنند.

      مدارس کیفی جامع محصول مدیریت فرآیند مدار و مدیریت کیفیت جامع در مدارس است حسن ار تباط بین کار کنان از جمله معلمان و دانش آموزان و تو سعه ی رفتار آنان در کلاس درس اثر بخشی مدرسه و کاربرد مفاهیم و ابزار های مدیریت کیفیت جامع از جمله عنا صر مدارس کیفی جامع هستند.

           با ید یاد بگیریم که چگونه درست ،ظریف و زیبا کار کنیم و ظیفه ما انجام کار های در ست است نه انجام در ست کارها . بسیاری از کارها ی مدرسه است که مدیر را به خود مشغول می کند . مدیر باید کارهایی که شر ح و ظیفه اش می باشد را از کارهای دیگر متمایز کند و به امور حاشیه ای کمتر بپر دازد.

تحقیقات و مطالعات نشان می دهد که پیشداوری معلمان نسبت به شاگردانی که به نظر شان تنبل و یا زرنگ می آیند یا پیشد اوری مدیرانی که معلمان در نظر شان فعال موفق و غیر فعال و غیر موفق می آیند بر رفتارشان تا ثیر می گذارد و این مو جب می شود که نا آگاهانه رفتارشان را نسبت به این دو دسته از شا گردان یا معلمان متفا وت کنند.

بر چسب زدن،جر یانی است که نا آگاهانه و مداوم در مدارس و کلاس ها رخ می دهد مدیران مدارس بدون مطالعه دقیق و آشنایی کامل با معلمان و همکاران مدرسه تصور می کنند که معلمی ضعیف یا دیگری قوی است،ظاهر سازی ،تملق گویی،چرب زبانی یا گوشه گیری و رفتار آرام در بر خی افراد این خطا ی به اصطلاح «هاله ای» را د ر ذهن مدیران شکل می دهد.

      شهامت داشته باشید و نارسایی عملکرد خود را در مدرسه بپذیرید و به اصطلاح به ضعف های خود،مدرسه و بر نامه های آن اعتراف کنید این کار کمک می کند تا حفر ه های پنهان آشکار شده، کارکنان مدرسه،والدین و دیگران به شمابیشتر اعتمادکنند. سعی نکنید بر ضعف های خود سر پوش بگذارید این کار سر در بر ف فرو بر دن است.

با تو جه به محتوای خوب این کتاب در رابطه با مدیریت کیفیت در مدارس ، خواندن آن را به مدیران و کارشناسان تو صیه می شود.  

 


[ شنبه 93/10/27 ] [ 7:49 صبح ] [ علیرضا صادقی-عباسعلی قیصری ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

این وبلاگ در راستای اولویت توسعه فرهنگ کتابخوانی از مجموعه اولویت های 12 گانه اداره آموزش وپرورش در سال تحصیلی94-1393 در نظر گرفته شده است..در این وبلاگ ضمن معرفی اجمالی کتب مفید علمی در زمینه های مختلف نسبت به ارائه مطالب مفید در حوزه کتاب و کتابخوانی اقدام می نماید
موضوعات وب
آرشیو مطالب
امکانات وب


بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 7931